Overname Lexmark door China, reden voor bezorgdheid?

Op 29 November 2016 werd de overname van Lexmark door de een groep van Chinese investeerders onder leiding van  PAG Asia Captial en inktjet fabrikant APEX succesvol afgerond. Naast de hardware divisie maakte ook Lexmark Enterprise Software Group bestaande uit ondermeer , Perceptive Software, Brainware, Readsoft en Kofax onderdeel uit van deze overname.

Direct na de overname hebben de nieuwe Chinese eigenaren aangeven zich verder te zullen gaan richten op de hardware markt (imaging) en de Software divisie te zullen verkopen. Inmiddels is Lexmark Enterprise Software Groep rebranded naar Kofax.

De overname heeft er inmiddels toe geleid dat de visionaire groep mensen verantwoordelijk voor productinnovatie en ontwikkeling niet meer werkzaam zijn bij Lexmark.  In een onafhankelijk industrie rapport, worden medewerkers van Lexmark gewaarschuwd dat de hoeveelheid werk met 45% zal afnemen doordat R&D verplaatst wordt naar China.

De overname roept wel een aantal vragen op:

  • Is Lexmark in staat om haar relaties te behouden tot de software divisie is verkocht?
  • Blijven bestaande klanten trouw aan hun investering, wetende dat er geen nieuwe ontwikkelingen zullen zijn.

Dat er veel onduidelijkheid is gerezen bij de software onderdelen wordt ook bevestigd door de Vice President of Lexmark International Reynolds Bish tijdens de laatste Lexmark conferentie :  


“Regardless of the outcome, this process will likely be brought to a conclusion in the near term.
It has created fear, uncertainty, doubt and unfounded speculation about the future of LexmarkTransact Software.”

Deze woorden zijn zeker waar, er is angst, onzekerheid en twijfel gerezen, doordat Lexmark niet in staat is gebleken om de aangekochte organisaties en platformen succesvol te integreren.

Met deze conclusie kan worden aangenomen dat er structureel niets zal veranderen. Angst, onzekerheid en twijfel zal alleen maar toenemen bij de bestaande klanten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *