info@od-solutions.nl
+31(0) 344 60 63 63

En toen werd alles beter

Geplaatst door: Charel van Ommeren
Categorie: Blog

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat, we graag zo efficiënt mogelijk ons werk uitvoeren. Dat we ons bezig houden met dingen die ertoe doen, en niet onze tijd verdoen met repeterende zaken.

Gelukkig is daar de automatisering. Voor repeterende zaken zetten we robotics in, het doorsturen van informatie implementeren we in een workflow. Om overzicht te houden bouwen we dashboards.

Nu las ik van de week het bericht dat Elon Musk ons gaat overvoeren met echte robots. Robots die gaan bijdragen in de kwaliteit van ons leven. Zo zou de Optimus-Robot allerlei alledaagse taken kunnen overnemen van mensen, zelfs boodschappen doen.  De prijs wordt zo laag, dat het voor iedereen denkbaar zou moeten zijn om er een in huis te halen.

Dit lijkt een extreem voorbeeld, toch gebeurt dit ook in het klein bij ons op de werkvloer.

Organisaties beginnen op een gegeven moment met een stukje automatisering. Naarmate men groeit komen er momenten waarop je gaat optimaliseren. Gebruikers brengen suggesties in, in sommige gevallen wordt er gemord dat het allemaal niet goed is geregeld en dat is vervolgens het punt om te kijken naar veranderingen.

Gebruikers willen vaak steeds meer functies, steeds meer mogelijkheden voor dat ene stukje werk. In veel gevallen wordt er gekeken naar nieuwe oplossingen met meer functionaliteit. De vraag is, of dit wel de juiste weg is. Worden we met ons allen niet gek gemaakt met de kralen en glitters? Moeten we ons niet de vraag stellen of we dit allemaal wel nodig hebben?

Als ik deze vragen op papier zet, hoor ik mijn grootouders in mijn oren fluisteren.” Eigenlijk kunnen we nu alles wat we al konden. Maar is het door deze luxe en gemak, nu wel beter geworden?”

Stiekem hadden ze wel gelijk. Onze grootouders hadden niet de middelen die wij nu hebben, hierdoor moesten ze het doen met de dingen de ze hadden. Ze waren creatief in het vinden van oplossingen. Met de welvaart van nu, zijn we allemaal specialist op een heel eng onderdeel en verliezen hiermee het bredere perspectief.

Mijn vraag aan u is, mist u ook het bredere perspectief in uw IT-vraagstukken?

Auteur: Charel van Ommeren

Geef een reactie