info@od-solutions.nl
+31(0) 344 60 63 63

Toegankelijkheid is meer als alleen een website

Geplaatst door: Charel van Ommeren
Categorie: Blog
Afbeelding van het woord PDF met daarin de braille tekens.

Welke kanalen gebruikt u voor digitale communicatie met uw klanten en bezoekers? Via uw website informeert u uw bezoekers. Met een toegankelijke website zorgt u ervoor dat uw diensten en producten beschikbaar zijn voor alle gebruikers dus óók voor mensen met een beperking. Maar toegankelijkheid gaat in veel gevallen verder dan alleen uw website. Wat te denken van al uw openbare documenten? Van uw jaarverslagen en archief? En natuurlijk al uw klant-specifieke documenten?  Wellicht kunt u via de site inloggen op een persoonlijke omgeving

Wat moet toegankelijk zijn?

Als de mogelijkheid geboden wordt om in te loggen op een persoonlijke omgeving worden we vaak geconfronteerd met documenten die we in twee hoofdgroepen kunnen onderverdelen:

  • Klant specifieke documenten: deze documenten bevinden zich over het algemeen achter een firewall omdat deze Persoonlijk Identificeerbare Informatie bevat. Voorbeelden hierin zijn, bankafschriften, bestelopdrachten, polissen, beleidsdocumenten, vergunningen, contracten.
  • Openbare documenten: de website zelf, marketingmateriaal, jaarverslagen en nog veel meer vallen hieronder.

3 x waarom toegankelijk

Hoe noodzakelijk is digitale toegankelijkheid? De planning en aanpak zal per organisatie verschillen maar de prioriteit is vaak hetzelfde. Wij geven u drie redenen om toegankelijk te communiceren.

  1. De maatschappelijke verantwoordelijkheid
    Digitalisering is een gegeven, de toegankelijkheid van digitale informatie niet.  Er zijn verschillende soorten beperkingen, zoals visueel or auditief. We noemen ze allemaal een functionele beperking. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat (digitale) informatie toegankelijk is voor iedereen. Uiteindelijk is het aanbieden van toegankelijke documenten/informatie het juiste om te doen. Bovendien laat u hiermee u relaties, klanten zien dat u om hen geeft. Met deze dienstverlening onderscheid u zich wat ons tot het tweede punt brengt.
  2. Het draagt bij aan een positieve reputatie
    Niet alleen mensen met een blijvende beperking hebben baat bij toegankelijke informatie. Ook door een ongeval kan iemand tijdelijk of situationeel beperkt raken. Denk hierbij aan een gebroken arm of tijdelijk gehoor of gezichtsverlies. Ook dan is het prettig dat uw klanten de informatie kunnen vinden waar ze recht op hebben.
    Door het internet hebben uw klanten een wereld aan opties. Klantervaringen zijn dan ook de basis voor differentiatie. Als u niet het serviceniveau biedt dat een gebruiker nodig heeft is dat een aanleiding om te zoeken naar een partij die het wel biedt.
  3. Juridische en financiële risico’s
    Voor de Nederlandse overheid gelden al sinds september 2018 regels voor digitale toegankelijkheid. Vanaf juni 2025 wordt dit verder uitgebreid: dan treedt de European Accessibility Act in werking en moeten ook e-commerce bedrijven zich houden aan de regels voor digitale toegankelijkheid.

Aan de slag!

Overweegt u uw documenten toegankelijk te maken, maar weet niet hoe? Neem gerust contact op met ons op, graag informeren wij u verder.

ally@od-solutions.nl

Auteur: Charel van Ommeren

Geef een reactie