Een van de uitdagingen bij het Toegankelijk maken van digitale documenten is het vinden van expertise en andere benodigde resources. Niet alleen in de IT maar ook in de operationele organisatie. Toegankelijkheid voor mensen met een beperking is voor veel mensen onbekend terrein. Het vraagt kennis en begrip van beperkingen die de doelgroep ervaart maar ook van de technische ontwikkelingen op dit gebied. Op www.rijksoverheid.nl staat dat in Nederland meer dan 2 miljoen mensen leven met een functionele beperking. Dit kan zijn visueel, cognitief of fysiek. Zo staat op www.oogfonds.nl dat in Nederland meer dan 250.000 mensen leven met een visuele beperking en dit worden er steeds meer.
De meeste bestaande digitale documenten die wij vonden op websites zijn niet toegankelijk. Toch moet de overheid al op 23 september voldoen aan de nieuwste Toegankelijkheidsregels. Maar waar vind je de expertise? Welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar?
Je kunt Toegankelijkheid beleggen als een extra taak bij een medewerker of afdeling. Maar de digitale Toegankelijkheid van een organisatie niet geen proces om er bij te doen. Het gaat immers om samen leven, om inclusiviteit en om de beleving van een kwetsbare doelgroep. Dat vereist op zijn minst kennis en inzicht in die doelgroep. Vraag maar eens aan iemand met een visuele handicap hoe hij of zij informatie verkrijgt. Met welke hindernissen moeten zij leven?
Veel organisaties en bedrijven hebben hiervoor geen specialist in huis. We zien inmiddels wel dat de verantwoordelijkheid wordt belegd bij een specifiek aangewezen Accessibility Officer. En voor de uitvoering wordt vaak een beroep gedaan op de afdeling Communicatie.
In de VS is men al veel verder met Toegankelijkheid, misschien wel vanwege de hoge boetes en zeker ook met digitale documenten. Bestaande documenten worden daar al Toegankelijk gemaakt door ze te voorzien van codes (“tags”). Die software kunnen we hier ook gebruiken.