Semantisch zoeken
Steeds moet online zoekmachines, waaronder ook de bekende namen zoals Google Search en Microsoft Bing, stappen gaandeweg over van steekwoord-gebaseerd zoeken naar semantisch zoeken. De zoekopdracht is nu niet meer slechts een reeks steekwoorden, maar kan een vraag, een hele zin, of zelfs meerdere zinnen zijn. En een zoekresultaat is nu niet meer een informatiebron waarin specifieke steekwoorden voorkomen, maar een bron die qua betekenis goed past bij de zoekopdracht. Als de zoekopdracht een vraag is, bijvoorbeeld, dan levert semantisch zoeken informatiebronnen op die de vraag (zo goed mogelijk) beantwoorden. Het grote voordeel van semantisch zoeken, is dat de resultaten kwalitatief beter zijn dan bij metadata-filtering en steekwoord-gebaseerd zoeken. Er kleven echter ook enkele nadelen aan dit zoekparadigma. Er zijn semantische indexen voor nodig, die minder snel en gemakkelijk op te bouwen zijn vergeleken met statistische indexen. En om dit type zoeken snel te laten verlopen, is doorgaans veel rekenkracht nodig, een stuk meer in ieder geval dan bij metadata-filtering en steekwoord-gebaseerd zoeken. Tot slot is semantisch zoeken doorgaans niet volledig transparant, omdat de onderliggende technieken meestal gebruik maken van rekenmodellen die gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie (AI). De precieze werking van deze rekenmodellen is slechts beperkt te doorgronden, voor zowel mens als computer.